Dietist 

 Anna Hamilton

Anna Hamilton

Efter 14 år som dietist har jag samlat på mig en bred bas med spetskompetens inom kvinnohälsa

Mat, livsstil, näringsämnen och tillskott är fantastiska redskap när vi ska jobba med vår hälsa. Jag ser resultaten varje dag hos mina patienter, inte bara symtommässigt utan även i provsvaren. 

Erfarenheter

TIDIGARE JOBB 

Anna har jobbat som dietist på både sjukhus och vårdcentraler i Stockholm och i Jönköping. Anna har en gedigen grund kring olika sjukdomar som IBS, IBD, allergier, viktbesvär och  diabetes. 

FERTILITETSDIETIST

Anna är certifierad fertilitetsdietist av NutritionPlus vilket betyder att hon är uppdaterad på det senaste inom området fertilitet. Den enda i Sverige. Blodprover tas alltid när du söker för fertilitetsbesvär.  

HELHETSPERSPEKTIV

Anna jobbar med ett helhetsperspektiv. Med hjälp av provsvar försöker hon hitta grundorsaken till dina besvär istället för att enbart symtomlindra. Anna gick en funktionsmedicinsk utbildning 2018.  

Foodformation om

Vad gör en dietist 

En dietist kan arbeta både i kommun, landsting och privat. För att få kalla sig dietist krävs avklarad 3-årig dietistutbildning. Efter avklarad utbildning kan du ansöka om legitimation från Socialstyrelsen. Utbildningen finns bara i Uppsala, Umeå och Göteborg. Som ett resultat av högt intresse och få antagningsplatser krävs det höga antagningspoäng till alla utbildningsorter. 

I utbildningen ingår näringslära, kemi, fysiologi, livsmedelslära, samtalsmetodik och psykologi. Efter utbildningen har du en bra grund för att fortsätta lära dig mer inom yrket. Du är aldrig färdiglärd och forskningen inom området utvecklas hela tiden. Till exempel så ingår INGA kvinnliga sjukdomar i dietistprogrammet utan detta behöver du läsa på själv genom kurser och studier.  

Här kan du läsa mer om vad som ingår i dietistprogrammet. 


Woop woop jag fyller är idag 🥳🥳🥳 
39 år, känns moget, gammalt och ungt på samma gång 😄. Och vet du vad. Jag har jobbat som dietist 39% av mitt liv 😄😁. 
Borde skriva något om hur året varit men det finns en anledning till att framrutan är större än backspegeln 😉😘. 
Såå det här året ligger fokus på att skala kvinnohälsa till fler, ha kul på vägen och jobba på att ge mig själv en hållbar tillvaro. 😍😍😍 träning, vila, skratt och bra mat utefter vad jag vet att jag behöver 🙃🙂. 
Är tacksam för varenda en av er som hänger här. 💜💙🩷
Så nu är jag nyfiken! Hur många procent av ditt liv har du jobbat med det du gör nu? 
#dietist #foodformation #kvinnohälsa #hormoner #endometrios
#pcos
#pco #ibs #sibo #ivf
Så lätt att missa ibland 😘😘😜😜
Och ibland räcker inte dagsljus, mat och rörelse- men du kommer långt! 
Om du redan gör ovan 👆🏽👆🏽. 
🍑 Se över din näringsstatus med blodprover- bla järn, blodsocker, sköldkörtel, inflammation och B12 kan ge trötthetssymtom. 
🍑 Se över vad du äter så att du äter ordentligt. Men också så att dina energifabriker ak mitokondrier fungerar optimalt. 
🍑 Vet du inte var du ska börja? Gå igenom med dietist för att se vad du behöver göra. Det finns några introbesökstider lediga nu, bokas enklast via appen Foodformation eller skicka DM här. 
🍑 Hur trött är du på en skala från 1-10 där 10 är " kom-och-ta-mig- John Blund 😘?
#dietist #hormoner #kvinnohälsa #endometrios #pcos #pco #fertilitet #trötthet #infertilitet #foodformation
Du säger att salladen inte räckte och att det är därför just grönsakerna till matlådan missas. 💕
Men tänk om. Tänk att du fixar ett färskt och fryst grönsaksförråd, PÅ jobbet. Som du tillagar och fixar till på plats. 
Det måste inte vara en sallad med åtta stycken ingredienser. 😜
🥦 Köp några buketter att ha till kontoret och värm i mikron med lite vatten. Går superbra och blir väldigt gott! 
Broccoli innehåller ämnen som hjälper fas 2 i detoxandet av våra hormoner. Men även fas 3 för att det hjälper tarmen 💕💕💕. 
Vad äter du för grönsaker till matlådan? 
Gilla gärna, dela och följ @food_formation mer tips om kvinnohälsa 💕🥦💕
#dietist #broccoli #foodformation #hormoner #mage #detox #näring #pcos #fertilitet
Kan inte rekommenderas 😆😆. 
Skämt åsido. Den här studien har kikat på om vitlök kan påverka olika parametrar vid pcos. Och tja, det kunde det! 🤩
Och nej Karen 😜, det var inte färsk vitlök som användes, det var 800 mg pulver i form av tillskott. Men det motsvarar typ, 8 klyftor i verkliga livet. 
Man inkluderade 80 kvinnor med pcos, i Iran, som alla hade pcos. De fick placebo eller tillskott i 8 veckor. Man tittade även på andra saker som matintag och fysisk aktivitet för att ha koll. 
Det man kunde se var att fasteglukos förbättrades och även ett mått på insulinkänslighet. Exakt noll hände gällande testosteron och SHBG. Eller det fanns en trend men ingen signifikant skillnad 🩷. 
Ändå coolt. 
Och om nu 8 vitlöksklyftor skulle ge samma effekt- skulle du palla? 😜 team vitlök 👋🏻 eller nej 👎👎?? 
Följ @food_formation för mer info om pcos, endometrios, fertilitet och kvinnohälsa 🩷. 
#pcos #garlic #vitlök #kvinnohälsa #hormoner #shbg #testosteron
Låt mig berätta min Story... 
Som ung tonåring hämtades jag från skolan cirka en gång i månaden och låg och kräktes i 1-2 dygn. Orsak  dysmenorré,  mensvärk. Det var hemskt. Kommer ihåg att jag under högstadiet gjorde en tenta avskilt för att jag ev hade magsjuka men jag visste ju varför. Kommer inte ihåg hur det gick med den där tentan men minns de uppstoppade djuren som var mitt sällskap i det där rummet. Och mitt illamående. Min mamma kom och hämtade mig tills hon sa nej. Nu får vi hitta på något. 
Hon tog mig till en akupunktör och jag minns fortfarande blodet i trosan en utekväll vid Slussen.  Blod utan illamående och kräkning. Ett liv utan mensvärk höll i sig länge men efter graviditet blev det värre igen. 
Jag började plöja de studier som fanns och insåg att jag kunde påverka det här själv, till viss del. Jag har förmodligen en extra känslighet för prostaglandinerna som ökar vid mensen. Men det där går att påverka.  När jag sköter mig så slipper jag den där grova känslan. När jag inte gör det så hjälper en tablett eller tre. Kan tillägga att jag skulle behöva gå min egen behandling just nu. Någon som säger till mig vad som ska göras och när 😄. 
I mitt sökande så hittade jag så mycket mer. Endometrios, PCOS, PMS, infertilitet. Jag läser studier som godnattsagor och älskar pusslet som näringslära handlar om. 
Jag samlar på gåshud som jag får när mina patienter kommer tillbaka utan mensvärk, PMS, gravida, magbesvär minskade. Ja det är svinroligt helt klart. Mitt driv är att vi kvinnor ska få må bra och ta fram den vetenskap som finns till fler. 
Vad är din story? 
#dietist #foodformation #nutrigap #näringslära #mensvärk #dysmenorrhea #mens #kvinnohälsa #pcos #endometrios #pms #fertilitet
Visste du att folsyra och folat inte är samma sak? 
💊 Folsyra är ett syntetiskt folat som kan finnas I tillskott  med stor dokumenterad effekt på att kunna minska skador hos foster. 
🥦 Folat finns i lite olika former men återfinns i mat och kan även finnas i varianter i tillskott. 
Kroppen behöver göra om varianterna till användbart folat för att medverka i tillverkningen av vårt DNA. Här är vi olika bra på detta. I denna process behövs även B12. Så glöm inte att checka dina nivåer 😘. 
Preppar du för graviditet så är tillräckligt folatintag via maten a och o men även ett tillskott som passar dina behov 🥦🥦💊💊. 
Vad skulle du vilja veta om folat? 
#folat #folsyra
#infertilitet
#fertilitet #pcos #pco #endometrios #dietist #foodformation
>