oktober 31

Zink, koppar och selen vid olika dieter

Här en studie ( inte randomiserad) där man följt näringsstatus hos personer med olika sorters dieter - vegan, vegetarisk och blandkost. 

Vad tittade man på?
Man tittade på intag från mat och näringsstatus gällande selen, koppar och zink hos de som åt en vegetariskt eller vegansk kost och jämfört med personer som ätit omnivore - blandkost.
 
172 tyska deltagare - där majoriteten faktiskt var kvinnor (125 st) . Ålder 18-69 år. Varav 47 stycken åt en flexitarisk kost, 45 lakto-ovo-vegetariskt, 40 veganost och 40 västerländsk blandkost.
 
Under 12 månader fick deltagarna näringsoptimerade menyer som följde dieten de ätit sedan tidigare. De fick även rådgivning för att få hjälp med förändringar. Blandkosten inkluderade kött på daglig basis och flexitarianen 1-2 gånger per vecka. 

Blodprover togs varje kvartal. Intaget rapporterades genom 5 dagars matdagok. 

Resultatet?
- Selennivåerna var lägre hos vegan- och vegetarianer. 
- Knappt någon i blandkosterna hade selnnivåerna som var låga men 40% av veganer och 33% av lakto-ovo-vegetarianerna hade värden under normal referens. 
- Hos de kvinnliga veganerna såg man lägre zinknivåerna. Zinknivåerna låg också lägre hos hela vegangruppen. 
- Kopparniåverna låg lika i grupperna. Vegetarianerna hade högre nivåer av fritt koppar. 

Eftersom man mätte nivåerna under flera tillfällen så kunde man se att näringsstatusen bibehölls under hela inteventionen.

Vad tar du med dig? 
Jo att äter du en kost som är vegansk eller lakto-ovo-vegetarisk så är det klurigare att få i sig viktiga mineraler. Dels för att innehållet i vegetabilier är lägre men också för att biotillgängligheten är lägre - dvs det är svårare för våra kroppar att ta upp den närings som du behöver. 

Här kan du läsa studien i sin helhet.

Om skribenten:

Anna Hamilton

Leg dietist


taggar

koppar, vegetariskt, zink


Du kanske också gillar

PMS och riboflavin

PMS och riboflavin

PCOS och antioxidanter

PCOS och antioxidanter
>