OPTIMERA DIN FERTILITET

För dig med PCOS 


Här är PCOS-kursen för dig som vill optimera din fertilitet. Ca 15% av fertila kvinnor i Sverige har PCOS. PCOS är en hormonell och metabolisk sjukdom som kan påverka fertiliteten. Men den kan också öka riskerna för hjärt- och kärlsjukdom. Symtom vid PCOS är ofta oregelbunden mens och ägglossning och polycystiska ovarier som kan upptäckas via ultraljud. Men även förhöjda androgener i form av höga värden på blodprov och/eller akne, ökad behåring eller så kallat manligt håravfall på hjässan är vanligt förekommande.

Behandling är ofta att trycka ner de egna hormonerna genom p-piller och/eller med läkemedel som kan påverka blodsocker och testosteronnivåer. Oavsett läkemedel eller ej så är mat, livsstil och tillskott en viktig faktor som behöver mer fokus. Mat, livsstil och tillskott kan spela en avgörande roll för dina symtom vid PCOS. Genom att jobba med en dietist som är fokuserad på PCOS kan du få både regelbunden ägglossning och minskade androgener. Med eller utan läkemedel. 


Tänk om det finns en kurs som tar upp allt det du undrar över kring din PCOS.  

Tänk om det faktiskt går att se vad som gäller för just dig så att du kan slippa tänka på din PCOS hela tiden. 

Du har ingen regelbunden mens

Du väntar varje vecka på att den ska komma. Oron, känslan av att kroppen inte fungera. 

Du vet inte var du ska börja

Du är så trött på att inte få hjälp och att googla och inte få svar. Du vill kunna lita på informationen du får. 

Du känner dig orolig 

Du vill verkligen ha en liten bebis en dag och känna att du gjort det du kan göra för att öka dina chanser. 


Snart släpper vi ett begränsat antal platser där du blir din egen PCOS-boss - med möjlighet till provtagning.


VAD INGÅR I KURSEN?

I kursen ingår allt detta: 

Introduktion och uppvärmning
Vilka olika sorters PCOS finns det och vilken har du- kopplat till dina provsvar. Vi hoppar rakt in på det du undrat över länge.

Hur ska du tänka kring mat och pcos
Ja här har vi kärnan i hela kursen. Vi äter 30-50 ton mat under en livstid så vad du väljer att äta kommer spela stor roll. Vad behöver du lägga energin på och vad kan du strunta i? Det är en djungel där ute.
Vilka näringsämnen är extra viktiga vid PCOS och fertilitet


Hur trackar du din mens och ägglossning?
Vi går igenom olika verktyg för att du redan idag ska kunna börja tolka din fertilitet.
Vilka appar och verktyg fungerar bäst, fördelar och nackdelar. Du slipper lägga all tid på att jämföra olika appar och verktyg. Vi har gjort jobbet åt dig.
Vilka sätt är mest relevanta att använda för dig med PCOS

Stress och sömn kopplat till din PCOS och fertilitet
Alltså vad är egentligen stress? Hur påverkar stresshormoner övriga hormoner och vad händer vid sämre och bättre sömn. Kan det i sin tur påverka din aptit?  

Tillskott
Vilka ska du dissa och vilka är faktiskt relevanta att poppa dagligen? Vilka har forskning bakom sig och vilka är bara lyckad marknadsföring? Finns det forskning bakom tillskott och fertilitet?

Recept
Sugen på att komma igång. Såklart! Massor av recept för att komma igång.


VEM PASSAR KURSEN FÖR?

"Optimera din fertilitet - för dig med PCOS". Passar dig som: 

  • Har PCOS 
  • Nyligen fått diagnos med PCOS
  • Haft PCOS längre tid och vill förbereda för graviditet 
  • Vill ha en smidig lösning  
  • Vill optimera dina chanser att bli gravid
  • Vill slippa googla sönder kvällarna utan att bli klokare 

Är du sugen på att få mer klarhet kring din PCOS?

 Vill du slippa oroa dig över vad du själv kan göra för att påverka din fertilitet? 

Vill du slippa ligga vaken om kvällen och googla frågor kring PCOS?

 
Då är den här kursen för dig.
 
Anmäl dig så får du information om när vi öppnar de begränsade platserna. 

.

MER DETALJER OM KURSEN 


Introduktion och uppvärmning
Förekomst
Vad händer i kroppen vid PCOS
Tolkning av dina provsvar kopplade till PCOS *
Olika sorters PCOS
Vilka olika sorters PCOS finns det och vilken har du- kopplat till dina provsvar*

Hur ska du tänka kring mat och pcos
Vi äter 30-50 ton mat under livstid så vad du väljer att äta spelar roll.
Vi går igenom makros- kolhydrater, protein, fett kopplat till PCOS
Vilka näringsämnen är extra viktiga vid PCOS
Vilken makrofördelning gäller för dig med PCOS


Hur trackar du din mens och ägglossning?
Genomgång av din menscykel
Olika hormoner och dess påverkan
Genomgång olika verktyg för tolkning av din fertilitet
Lista med olika appar, fördelar och nackdelar
 
Stress och sömn kopplat till din PCOS
Genomgång kring vad stress är och hur det påverkar dig med PCOS
Hur påverkar sömnen din aptit
Tips kring sömnhygien och stressreducering

Tillskott
Genomgång av vilka tillskott som är relevanta att prova
Hur ser forskningen ut bakom de olika tillskotten
Vilka tillskott kan påverka fertilitet vid PCOS
Vilka tillskott ger inte effekt

Recept
Det kan vara klurigt att veta hur du ska få till förändringarna i praktiken. Därför får du tillräckligt med recept för att enkelt komma igång
Du får 7 frukostar
7 luncher
7 middagar
7 mellanmål.
Med dessa kan du själv skapa flera veckors menyer tillsammans med recept du lagat tidigare och kanske justerar efter det som du behöver tänka på.

*för dig som beställt provtagning



Så vad väntar du på? Klart att det är dags att investera i ditt eget mående. 

Ingenting är viktigare än din hälsa.

 

.

>